BLOG

Omarm jezelf en straal voor mijn camera

We hebben het allemaal weleens. Die momenten waarop we aan onszelf twijfelen, onze tekortkomingen benadrukken en onszelf niet waarderen zoals we zouden moeten. Het is tijd om die negatieve zelfpraat om te draaien en ons ware zelf te omarmen. En daarin kan een fotoshoot een rol spelen.

Tjapko Fotografie voor dynamische bedrijfsfotografie en sfeervolle portretten

Onlangs stond ik met een leuk artikel in onze lokale krant. De krant waar ik ergens eind jaren 80 van de vorige eeuw (!) mijn fotografie carrière begon. Heb je het gelezen? Ik heb het artikel ook hier op mijn website gepubliceerd.

De eerste klap is een daalder waard

Eerste indrukken zijn alles: Je profielfoto is vaak het eerste wat mensen zien wanneer ze je online tegenkomen. Een lachende, zelfverzekerde foto kan meteen een positieve indruk achterlaten.

Professionaliteit: Als je een zakelijk profiel hebt, is een professioneel ogende foto een must. Mensen willen zaken doen met iemand die er betrouwbaar uitziet.

Authenticiteit: Laat zien wie je echt bent! Een goede profielfoto toont je persoonlijkheid en helpt anderen een connectie met je te maken.

Herkenbaarheid: Je wilt dat mensen je kunnen herkennen als ze je in het echte leven ontmoeten, toch? Een duidelijke, recente foto helpt daarbij.

Geloofwaardigheid: Een onscherpe of onverzorgde foto kan twijfels oproepen over je betrouwbaarheid. Investeer dus in een professionele fotoshoot als dat nodig is.

Best spannend, maar zo leuk...

Enigszins verlegen, timide en zichtbaar gespannen komt ze mijn studio binnen. Ze heeft een fotoshoot bij me geboekt en komt voor het kennismakingsgesprek. Ze wil graag, maar vindt het stiekem toch ook wel heel spannend. Logisch. Ik begrijp dat. Het is voor veel mensen spannend om in het middelpunt van de belangstelling te staan met een camera op je gericht. Tegelijkertijd is het heel leuk. Juist fijn om even de aandacht te krijgen die je verdient en het kan zomaar een enorme boost voor je zelfvertrouwen betekenen.

Het wordt een heel leuk en open gesprek. Ze vertelt dat ze is opgegroeid in een mannenwereld en ook in haar dagelijks leven is ze meer onder mannen dan onder vrouwen. “Ik probeer dan zo min mogelijk op te vallen en gewoon mijn werk te doen.  Als ik wel eens een beetje make-up draag of ik kleed me iets vrouwelijker dan anders, krijg ik vaak opmerkingen. Niet persé vervelende opmerkingen, maar ik heb daar niet altijd zin in, dus houd ik het allemaal sober.”

Hoe heurt het eigenlijk

Ken je dat? Dat je vasthoudt aan allerlei regeltjes en richtlijnen bij het communiceren met jouw doelgroep. Ik wel. Mijn interesse voor marketing en communicatie is meer dan gemiddeld denk ik. Daarom heb ik altijd veel gelezen over marketing en veel vakbladen op dat gebied verslonden. En dat was best leuk en nuttig en zelfs leerzaam.

Waar ik alleen later achter kwam is dat ik bij het communiceren met mijn klanten of toekomstige klanten..:), sprak op een manier die niet echt bij mij past. Te veel marketingtaal. Te veel vakjargon. Te veel wollige teksten met achterliggende, moeilijke en wazige marketinggedachten. Zakelijk en cool. Want zo ‘heurde’ het dacht ik.
Nou…niets is minder waar wat mij betreft.

Gewoon mezelf zijn. Eerlijk, authentiek en open. Persoonlijk, met oprechte interesse in mijn klanten. Zo wil ik communiceren. In mijn eigen taal en vanuit mijn gevoel. De emotie wint het bijna altijd van de ratio. Tenminste, bij mij wel.

Bij communiceren met beeld geldt natuurlijk hetzelfde. Laat jezelf zien zoals je jezelf wilt laten zien. Je bent meer dan iemand die werkt en een carriere heeft. Je bent ook wel eens minder formeel. Laat dat ook zien. Zo leert jouw doelgroep je echt kennen.

….Hoe heurt het eigenlijk….Who cares!

Over fotografie en emotie

Het is zondag, het stormt, het regent en binnen is het fijn. Dus ik blijf binnen. Er is een aantal dingen die ik leuk vind om mee bezig te zijn op zo’n vrije zondag. Een goede Netflix serie bingewatchen, mijn gitaar weer eens pakken en wat liedjes spelen, misschien een beetje werken of het een en ander opruimen. Deze zondag koos ik voor een beetje werken en een beetje opruimen van mijn fotoarchief.

Het beetje werken bestond vooral uit het lezen van wat vakliteratuur en een aantal blogs en nieuwsartikelen uit de wereld van de marketing en communicatie. Met enige regelmaat lees ik artikelen over trends in de branche waarin ik actief ben. Soms goed onderbouwde stellingen of voorspellingen zelfs, soms mijns inziens uit de lucht gegrepen onzin. Onzin trends waarbij de wens de vader van de gedachte lijkt te zijn.
Zo las ik in een artikel dat illustraties het winnen van fotografie. Fotografie zou niet tijdloos genoeg zijn. Bovendien zouden mensen vaak ontevreden zijn over hoe ze op de foto staan.
Wat een #%&^%($@it…….
Op de eerste plaats; als mensen niet tevreden zijn over hoe ze op de foto staan dan heb je de verkeerde fotograaf uitgenodigd….Dat is een flauw inkoppertje natuurlijk. Maar net zo goed een non argument om dan maar geen fotografie in te zetten. En wat is wel tijdloos dan? Foto’s kun je heel eenvoudig vervangen door nieuwe foto’s.

Ondernemen en twijfel

“Weet je Tjapko, als ik naar jouw werk kijk mis ik een beetje die ‘signature style’. Snap je?Is jouw werk echt onderscheidend? Anders dan al die andere fotografen? Je moet gaan fotograferen zoals jij wilt en op een manier die bij jou past. Dan trek je die klanten die speciaal voor jouw stijl kiezen.”

Twijfel
Jeetje…ben ik al zo’n dertig jaar in het vak bezig en word ik toch nog of alweer aan het twijfelen gebracht. Doe ik het wel goed? Is mijn werk wel goed genoeg? Trek ik nu wel mijn ideale klanten aan? Zal ik het over een andere boeg gooien?
Ik weet zo goed als zeker dat ik niet de enige ben met dit soort twijfels. Zeker bij creatieve ondernemers zal dit herkenbaar zijn. Het kan echt geen kwaad, sterker nog, het is best goed om af en toe kritisch naar jezelf en naar het werk wat je maakt te kijken. Maar laat de twijfel niet toeslaan. Dat kost enorm veel tijd, energie en blokkeert voor een deel jouw creativiteit.

Doe wat met de feedback als je vindt dat deze terecht is of leg het naast je neer en ga verder.

Klinkt simpel he. Was het voor mij niet echt. Het heeft mij wel even bezig gehouden en het waren de zeer positieve reviews van mijn klanten en een goede sessie met mijn business coach die mij gesterkt hebben in de overtuiging dat ik wel degelijk een eigen stijl heb en dat mijn manier van werken een bepaalde groep mensen aantrekt die ik graag als klant help.

Mijn kracht
Weet je wat mijn kracht is? Ik kan jouw verhaal vertalen naar een krachtig en passend beeldverhaal. Ik stel de juiste vragen. Kan goed luisteren en jou ook echt horen. Ik heb een goed ontwikkeld inlevingsvermogen en ben hoog sensitief.
Ik krijg de mensen die het meest onzeker zijn voor een camera mooi, goed en vol zelfvertrouwen in beeld. Zoals ze zijn, met de juiste uitstraling die hun ideale klant aanspreekt. Want dat is het doel. Die krachtige foto of verhalende video moet de doorslag geven bij het binnenhalen van die ideale klant.

Klopt jouw verhaal niet, matcht jouw visuele presentatie niet bij wie jij echt bent? Dan zul je nooit die klanten aantrekken die jij wilt en die bij jou horen. Gemiste kans dus! Ik ben eigenlijk heel erg blij met mijn manier van werken. En belangrijker nog; mijn klanten zijn dat ook. Het meeste van wat ik hierboven heb genoemd komt van mijn klanten. Dus ik zal niet veel veranderen. Wel blijven groeien en verbeteren in mijn vak. Dat houdt nooit op. Het gaat mij vooral om een blije klant die haar of zijn doelen kan bereiken met behulp van mijn werk.

Zoals deze klant:
“Hoi Tjapko,

… moest even naar woorden zoeken en heb ze eigenlijk nog steeds niet gevonden. Wat een mooi eindresultaat! Beide zijn we bij het zien van de video tot tranen toe ontroert. We wisten allang dat we met il Berretto én de ‘Oude Dame’ goud in handen hebben maar als je het dan een keer van de andere kant ziet… prachtig. En over de foto’s eigenlijk hetzelfde verhaal. Diep onder de indruk.”